Pondělí, 05 Listopad 2012 10:00

DOXOd října až do ledna 2013 probíhá v holešovickém centru umění DOX výstava nesoucí název AMOR PSÝCHÉ – Vídeň s podtitulem Ženský element ve vídeňském akcionismu. Expozice je přístupná od 18 let a máte-li silný žaludek, rozhodně ji zhlédněte. Stojí totiž opravdu za vidění.


Šokující, nechutné, fascinující a kontroverzní. I dnes, po padesáti letech od svého vzniku, přináší umělecký směr nazvaný vídeňský akcionismus zděšení, údiv a otázku, má-li umění ještě vůbec nějaké hranice, případně, co dnes považujeme za umění.

Přitom právě vídeňský akcionismus sehrál obrovskou roli v mezilidské a sexuální svobodě a individualitě. Především ženy pak v tomto období mají zásadní postavení. Seč opomíjené, pokoušejí se o změny v revolučních 60. letech, a to především výběrem svých partnerů a osobní fyzickou účastí. A právě ženám se věnuje výstava AMOR PSÝCHÉ.

doxPodíl femininního i androgynního je, vědomě i nevědomě, obsažen v díle akcionistů dříve, než byl vůbec zaveden pojem gender tak, jak jej známe dnes. Právě to se stalo základem pro výběr z děl sběratele Julia Hummela. Výstava tak dává zkoumat přínos vídeňského akcionismu nejen v oblasti umění, ale zejména pak jeho podíl na změnách ve společnosti.

Stěžejní pro výstavu jsou čtyři hlavní představitelé tohoto směru – Otto Muehl, Hermann Nitsche, Rudolf Schwarzkogler a Günter Brus. Samotná sbírka se ale skládá přibližně z dvaceti nejvýznamnějších umělců akcionismu.

Díla plná exkrementů, krve, zvratek i tělních tekutin ve všech podobách, zachycující agresi a bolest, nepochopitelné řádění a devastaci lidského těla snad za účelem jakéhosi uspokojení, vzbouření a podivného boje. Vždyť sami protagonisté byli nejednou sankciování, posláni za mříže či vyhoštěni ze země z důvodu pobouření, znechucení a především nepochopení veřejnosti. Novináři tehdy akce nazývali nezřízeným a nepřístupným pornografickým řáděním. Otázkou však zůstává, měla-li vůbec veřejnost v té době možnost takovéto umění a osvobození umění vůbec pochopit, když ho kolikrát nechápeme ani my dnes, v otevřené době, kdy intimita prakticky mizí a sexualita se stává naprosto otevřenou záležitostí, kdy se krev objevuje v téměř každém akčním filmu a všelijaké úchylky se stávají součástí všedních záležitostí.

Výstava zachycuje jednak fotografie, malby a skici, jednak i filmy z brutálně-erotických akcí, které se doslova dostávají pod kůži. Naprosto viditelně ukazují zálibu v zkoumání sebe sama, objevování lidského těla, vzpouru proti upjatosti společnosti i církve, sebedestrukční a matoucí zbavení smyslů a snahu zachytit něco nadlidského, něco, co boří hranice všednosti a normálnosti, něco, o čem všichni vědí, ale nemluví.

Získáte naprosto jiný náhled na lidské tělo, na mentalitu člověka, sebezacházení i sebepoškozování. Bude se vám zvedat žaludek, budete fascinovaně zírat, budete pobouřeni, znechuceni, ale nebudete se moci odtrhnout. Taková je výstava AMOR PSÝCHÉ – Vídeň.  Expozice je v holešovickém DOXu až do 14. ledna 2013. Je přístupná od 18 let.

 


Text: Tereza Netoličková
Foto: DOX





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

AMOR PSÝCHÉ v pražském DOXu není pro slabé nátury

Od října až do ledna 2013 probíhá v holešovickém centru umění DOX výstava nesoucí název AMOR PSÝCHÉ – Vídeň s podtitulem Ženský element ve vídeňském akcionismu. Výstava je přístupná od 18let a máte-li silný žaludek, rozhodně expozici zhlédněte. Stojí totiž opravdu za vidění.

Šokující, nechutné, fascinující a kontroverzní. I dnes, po padesáti letech od svého vzniku, přináší umělecký směr, nazvaný vídeňský akcionismus, zděšení, údiv a otázku, má-li umění ještě vůbec nějaké hranice, případně, co dnes považujeme za umění.

Přitom právě vídeňský akcionismus sehrál obrovskou roli v mezilidské a sexuální svobodě a individualitě. Především ženy pak v tomto období mají zásadní postavení. Seč opomíjené, pokoušejí se o změny v revolučních 60. letech a to především výběrem svých partnerů a osobní fyzickou účastí. A právě ženám se věnuje výstava AMOR PSÝCHÉ.

Podíl femininního i androgynního je, vědomě i nevědomě, obsažen v díle akcionistů dříve, než byl vůbec zaveden pojem gender tak, jak jej známe dnes. Právě to se stalo základem pro výběr z děl sběratele Julia Hummela. Výstava tak dává zkoumat přínos vídeňského akcionismu nejen v oblasti umění, ale zejména pak jeho podíl na změnách ve společnosti.

Stěžejní pro výstavu jsou čtyři hlavní představitelé tohoto směru – Otto Muehl, Hermann Nitsche, Rudolf Schwarzkogler a Günter Brus. Samotná sbírka se ale stává přibližně z dvaceti nejvýznamnějších umělců akcionismu.

Díla plná exkrementů, krve, zvratek i tělních tekutin ve všech podobách, zachycující agresi a bolest, nepochopitelné řádění a devastaci lidského těla snad za účelem jakéhosi uspokojení, vzbouření, podivného boje. Vždyť sami protagonisté byli nejednou sankciování, posláni za mříže, či vyhoštěni ze země z důvodu pobouření, znechucení a především nepochopení veřejnosti. Novináři tehdy akce nazývali nezřízeným a nepřístupným pornografickým řáděním. Otázkou však zůstává, měla-li vůbec veřejnost v té době možnost takovéto umění a osvobození umění vůbec pochopit, když ho kolikrát nechápeme ani my dnes, v otevřené době, kdy intimita prakticky mizí a sexualita se stává naprosto otevřenou záležitostí, kdy se krev objevuje v téměř každém akčním filmu, a všelijaké úchylky se stávají součástí všedních záležitostí.

Výstava zachycuje jednak fotografie, malby a skici, jednak i filmy z brutálně-erotických akcí, které se doslova dostávají pod kůži. Naprosto viditelně zachycují zálibu v objevování sebe sama, objevování lidského těla, vzpouru proti upjatosti společnosti i církve, sebedestrukční a matoucí zbavení smyslů a snahu zachytit něco nadlidského, něco, co boří hranice všednosti a normálnosti, něco, o čem všichni vědí, ale nemluví.

Získáte naprosto jiný náhled na lidské tělo, na mentalitu člověka, sebezacházení i sebepoškozování. Bude se vám zvedat žaludek, budete fascinovaně zírat, budete pobouřeni, znechuceni, ale nebudete se moci odtrhnout, taková je výstava AMOR PSÝCHÉ – Vídeň.  Expozice je v holešovickém DOXu až do 14. ledna 2013. Je přístupná od 18let.

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.